Korten i Kille Rang och kortregler för byteskille (21 x 2 kort)

Kuku

Över Husar i rang. Högsta kortet.

Vid bytesförsök:

Meningen “Kuku står, ingen byta får.” yttras av spelaren och kortet läggs upp på bordet så att alla kan se det. Inget byte görs med Kukun, i stället så måste alla spelare lägga upp korten. Alltså går man direkt till uppvisningen av korten. Rundan är därmed slut.


Husar

Över Husu i rang.

Vid bytesförsök:

Meningen “Husar ger hugg.” yttras av spelaren och kortet läggs upp på bordet så att alla kan se det. Inget byte görs med husaren, i stället åker spelaren som försökte byta med husaren ut. Spelaren som hade husaren i given behåller kortet.


Husu

Över Kavall i rang.

Vid bytesförsök:

Meningen “Svinhugg går igen.” yttras av spelaren och kortet läggs upp på bordet så att alla kan se det. Inget byte görs med husun, i stället går kortet (som skulle bytas med husun) tillbaka till spelaren som hade det i given. Denna spelare åker ut. Spelaren som hade husun i given behåller kortet. Ex. Spelare A byter sifferkortet “1” med spelare B. Spelare B byter sedan med spelare C, som lägger upp husun och säger “Svinghugg går igen!”. Sifferkortet “1” går då tillbaka till spelare A som hade det från början, och hen åker.


Kavall

Över Värdshus i rang.

Vid bytesförsök:

Samma regler som för värdshuset, men i stället yttras meningen “Kavall förbi.”.


Värdshus

Över sifferkort “12” i rang.

Vid bytesförsök:

Meningen “Värdshus förbi.” yttras av spelaren och kortet läggs upp på bordet så att alla kan se det. Inget byte görs med värdshuset, i stället går bytet “förbi” spelaren med värdshuset och så byts det kort med nästa spelare åt vänster. Spelaren som hade värdshuset i given behåller kortet.


Sifferkort 1-12

Sifferkort “1” är lägst och “12” är högst.

Vid bytesförsök med sifferkort:

Alla sifferkort är endast valörer, d.v.s. att de ej har en effekt vid bytesförsök och går därför att byta till sig.


Kransen

Tredje lägsta kortet i leken, under sifferkorten.

Vid bytesförsök:

Ingen effekt vid bytesförsök.


Blompottan

Näst lägsta kortet i leken.

Vid bytesförsök:

Ingen effekt vid bytesförsök.


Blaren

Lägsta kortet i leken.

Vid bytesförsök:

Ingen effekt vid bytesförsök.


Killen

Killen är ett speciellt kort. Den kan antingen vara högst (högre än Kukun) eller lägst (lägre än Blaren) i rang, beroende på antalet Killar i uppvisningen.

Om det finns en (1) Kille i uppvisningen är Killen det lägsta kortet. Spelaren med Killen i uppvisningen förlorar rundan p.g.a. hen har lägsta kortet och så förlorar hen en (1) poäng.

Om det finns två (2) Killar i uppvisningen är Killen det högsta kortet. Spelarna med killarna i uppvisningen har då högst kort och får också en (1) poäng vardera.

Vid bytesförsök:

Vanliga bytesregler gäller för Killen, förutom att vid byte av en Kille får spelarna som bytet omfattar bestämma om de vill visa upp Killen eller hålla den hemlig. Den finns både fördelar och nackdelar med båda alternativen.